SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ (LNG) Nedir?

Sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG), basınçsız depolama veya nakliye kolaylığı ve güvenliği için soğutma yoluyla sıvılaştırılmış doğal gazdır. LNG esas olarak metan içerir. Doğal gaz sıvılaştırıldığında hacmi 600 kat azalır. LNG kokusuzdur, renksizdir, toksik ve aşındırıcı değildir.
Hidrokarbon yataklarından üretilen gaz, genellikle metan (CH4), etan (C2H6), propan (C3H8) ve bütan (C4H10) dahil olmak üzere çok çeşitli hidrokarbon ürünleri içerir. Hidrojen sülfür (H2S) ve karbondioksit (CO2), yağ, çamur, su ve cıva gibi “asidik” elementlerin temizlenmesi ile bir gaz akışı sağlanır. Bu tür asidik moleküllerin, cıva ve diğerlerinin ayrıştırılmaması veya çıkarılmaması, ekipmanın hasar görmesine neden olur. Çelik boruların korozyonu ve cıvanın kriyojenik ısı eşanjörlerinde alüminyuma karışması pahalı hasara neden olabilir.
Doğal gazdaki metan, etan, propan ve bütan ayrıştırılır. Bütan ve propan, Sıvılaştırılmış Petrol Gazı (LPG) veya fraksiyonları için kullanılır. Metan ve etan fraksiyonları, LNG’nin büyük kısmını oluşturmak için sıvılaştırılır. LNG’nin açılımı sıvılaştırılmış doğal gazdır. LNG %95 metan gazı içerir ve depolamak için -162 dereceye soğutulur sıvılaştırılıp depolanır.
Üretim
LNG tesisine giden doğalgaz, depolama için gerekli olan düşük sıcaklıklara düşürülür ve arıtılır. Sıvılaştırma işlemi için doğal gaz, metan, etan, propan ve bütan gibi fraksiyonlara ayrılır. LNG tipik olarak% 90’dan fazla metan içerir. Aynı zamanda az miktarda etan, propan, bütan, bazı ağır alkanlar ve nitrojen içerir. Saflaştırma işlemi neredeyse% 100 metan verecek şekilde tasarlanabilir. LNG’nin risklerinden biri, LNG suyla temas ettiğinde meydana gelen hızlı faz geçiş patlamasıdır (RPT).
LNG üretimi ve taşınması için ihtiyaç duyulan en önemli altyapı, her biri bağımsız bir gaz sıvılaştırma ünitesi olan bir veya daha fazla LNG treninden oluşan bir LNG tesisidir. Faaliyetteki en büyük LNG treni, yıllık 7,8 milyon tonluk toplam kapasite ile Katar’da bulunuyor.
Kullanımı
LNG’nin birincil amacı, doğal gazın kaynaktan varış noktasına taşınmasını kolaylaştırmaktır. Kaynağından çok uzaktaki bir boşaltma noktası bir okyanusu geçmek olduğunda büyük ölçekli gemiler önemli hale gelir. LNG genellikle alıcı uçta yerel doğal gaz boru hattı altyapısına teslim edilir. Bu tesis, yeterli yerel boru hattı kapasitesi olmadığında da kullanılabilir. LNG, makine benzerliğinden dolayı doğal gazlı araçların yakıtı olarak sıkıştırılmış doğal gaz ile doğrudan rekabet etmektedir. Yerel bir gaz kaynağına veya boru hatlarına erişimi olmayan daha küçük, izole topluluklarda, LNG enerjisini düzenli olarak dağıtmak veya taşımada kullanmak için daha uygun maliyetli yöntemler geliştirilebilir.
Küçük ölçekli sıvılaştırma tesisleri
Tipik olarak kompakt bir boyuta sahiptirler, bir doğal gaz boru hattından beslenirler ve LNG’nin kullanılacağı yerin yakınında bulunurlar. Bu yakınlık tüketiciler için nakliye ve LNG ürün maliyetlerini azaltır. Ayrıca uzun nakliye sırasında ortaya çıkan ilave sera gazı emisyonlarını da önler.
Küçük ölçekli LNG tesisi, talebin yüksek ve düşük olduğu dönemlerde doğal gaz kullanılabilirliğini de dengeler. Ayrıca, doğal gaz boru hatlarına erişimi olmayan toplulukların yerel dağıtım sistemleri kurmasına ve bunlara depolanmış LNG tedarik etmesine olanak tanır.
Depolama
Modern LNG depolama tankları beton bir dış duvara ve yüksek nikel içeriğine sahip çelik bir iç tanka sahiptir ve bu, duvarlar arasında, tipik olarak tam bir muhafaza tipi olan yüksek verimli yalıtım sağlar. Büyük tanklar beton çatıya ve silindirik tasarıma sahiptir. LNG taşıyıcılarında kubbeli küresel tasarımlar görülmektedir. Bu tanklardaki depolama basıncı çok düşüktür. Bazen depolama için daha pahalı yeraltı tankları kullanılır.
Basınçtan bağımsız olarak sıvı kalması için LNG soğuk tutulmalıdır. Etkili yalıtıma rağmen, LNG’nin buharlaşmasına neden olacak şekilde LNG’ye kaçınılmaz olarak bir miktar ısı sızıntısı olacaktır. Buharlaşan gaz tipik olarak sıkıştırılır ve doğal gaz olarak ihraç edilir veya yeniden sıvılaştırılır ve depoya geri gönderilir.
Ulaşım
Kargo sistemlerini hasar veya sızıntılardan koruyan özel olarak tasarlanmış çift cidarlı gemilerde taşınır. Bir LNG gemisinin membranlı kargo tanklarının bütünlüğünü test etmek için birkaç özel sızıntı testi yöntemi vardır.
Doğal gaz rezervleri normalde tüketici pazarlarından uzak olduğundan nakliye ve satın alma işin en önemli kısmıdır. Doğal gazın çoğu boru hatları ile taşınmaktadır. Eski Sovyetler Birliği, Avrupa ve Kuzey Amerika’da bir doğal gaz boru hattı ağı var. Doğal gaz, yüksek basınçlı bir boru hattında petrolden çok daha hızlı hareket eder, ancak düşük yoğunluk nedeniyle günlük enerji miktarının yalnızca beşte birini iletebilir. Doğal gaz tipik olarak nakilden önce boru hattının sonunda sıvılaştırılır, LNG’ye dönüştürülür ve depolanır.
Ürünün LNG gemilerinden kara depolarına taşınması için kısa boru hatları bulunmaktadır. Gemilerin liman tesislerinden daha uzak bir mesafeden boşaltmasına olanak tanıyan daha uzun boru hatları geliştirme aşamasındadır. Bu, LNG’yi soğuk tutma ihtiyacı nedeniyle boru içinde boru teknolojisi gerektirir. Soğutma işleminden geçirilen doğal gaz, sıvılaştırma sonucunda 600 kat küçülerek enerji ihtiyacı olan yerlere kolayca taşınabilir.
Terminaller
Deniz yolları genellikle LNG’nin uzun mesafelerde taşınması için kullanılır. Çoğu durumda, sıvı doğalgaz terminalleri, yalnızca LNG ihracatı veya ithalatı için kullanılan bağlantı noktalarında amaca yönelik olarak inşa edilir.
LNG ve LPG arasındaki fark
LPG, sıvılaştırılmış petrol gazı anlamına gelir. LPG, ısıtma, pişirme ve aydınlatmada kullanılan ortak bir enerji kaynağıdır, renksiz ve kokusuz bir gazdır. Bununla birlikte, olası bir sızıntıyı anında tespit etmek için rafineriler özellikle kokulandırılır. LPG Ham petrolün rafinerilerde veya doğalgazdan rafine edilmesiyle elde edilir. LPG,% 70 bütan ve% 30 propan içermektedir. Yüksek yoğunluğu nedeniyle havadan daha ağır olan LPG, hidrokarbon bazlı yanıcı bir gazdır.








Comments

Popular posts from this blog

"Altın Madeni’nde Siyanürle Altın Aranıyor" iddiası..

Akdeniz’in Hidrokarbon Potansiyeli

Yörükler-1 kuyusu kuru kuyu olma ihtimali riski çok yüksek