NAVTEX (Navigasyon Teleks) Nedir?

NAVTEX, denizcilere, meteoroloji tahminleri, seyir bilgileri, aciliyet, emniyet ve denizde çalışma yapılan sahalar hakkında bilgi veren haberleşme cihaz sistemidir. Ülkelerin Deniz Kuvvetleri, yapacağı eğitim ve tatbikatların bilgisini önceden duyurarak bu sahalara girilmemesi konusunda uyarılarda bulunuyor.
Denizcilerin kullanmakta oldukları önemli bir cihaz olan NAVTEX, seyir halindeyken pek çok verinin alınmasına da olanak sağlamaktadır. Mesaj içeriklerindeyse meteoroloji uyarılarından, gemi kazalarına kadar farklı bilgiler bulunabiliyor.
Ülkeler, kendi kıta sahanlıkları içerisinde yaptıkları askeri tatbikat veya özel araştırmaları da denizcilere NAVTEX üzerinden bildirebiliyor. Bu kapsamda uyarıları her ülkenin yetkili birimleri tarafından yayımlanıyor. Türkiye’de de yayınlar İstanbul, İzmir, Antalya ve Samsun merkezli olarak Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Daire Başkanlığı tarafından yapılıyor. NAVTEX uyarıları, denizcilere ücretsiz olarak sunuluyor.
NAVTEX (Navigasyon Teleks) Nedir?
NAVTEX, dar bantlı doğrudan baskı telgrafı aracılığıyla deniz güvenliği bilgilerinin yayınlanmasına ve otomatik olarak alınmasına yönelik bir sistemdir. NAVTEX, özel bir alıcıdan otomatik çıktılar yoluyla gemilere seyir ve meteorolojik uyarılar ve acil bilgiler sağlar.
NAVTEX, Uluslararası Denizcilik Örgütü Asamblesi kararı A.706(17) tarafından tanımlanan Uluslararası Denizcilik Örgütü ve Uluslararası Hidrografi Örgütü Dünya Çapında Seyrüsefer Uyarı Hizmetinin bir bileşenidir. Ayrıca Küresel Deniz Tehlike ve Güvenlik Sisteminin bir unsuru olarak dahil edilmiştir. 1 Ağustos 1993'ten itibaren NAVTEX alma kabiliyeti, Uluslararası Güvenlik Konvansiyonu hükümleri uyarınca belirli gemilerde taşınması gereken zorunlu ekipmanın bir parçası haline gelmiştir. Denizde Yaşam.
NAVTEX nasıl çalışır?
NAVTEX yayınları dünya çapında yerleşik yerel istasyonlardan tek bir frekans üzerinden gönderilir. Her bir iletimin gücü, vericiler arasındaki parazit olasılığını önleyecek şekilde düzenlenir. Kullanıcılar NAVTEX alıcılarını belirli mesaj türlerini alacak ve diğerlerini reddedecek şekilde ayarlayabilir. Seyir ve meteorolojik uyarılar ile arama kurtarma bilgileri gibi mesajlar, NAVTEX ile donatılmış gemilerin her zaman en hayati bilgileri almasını sağlamak için reddedilemez. Kullanıcılar, konumları etrafındaki deniz alanına hizmet veren tek vericiden veya birden fazla vericiden bilgi almayı seçebilirler.
Denizcilere, meteoroloji tahminleri, seyir bilgileri, aciliyet, emniyet ve denizde çalışma yapılan sahalar hakkında bilgi veren haberleşme cihaz sistemdir. Orijinal haliyle 'navigational telex' kısaltılmış halidir. 1993 yılından beri tüm teknelerin kullanımına açık olan bu sistem, yatlar için çok faydalıdır.
Doğu Akdeniz'de Türkiye, Yunanistan, Güney Kıbrıs arasında yaşanan gerilim nedeniyle son zamanlarda sıklıkla televizyonlarda 'Navtex' terimini duyar olduk. 1980'de yürürlüğe giren Navtex sistemi, gemi telsizcilerinin özel bir alıcı sayesinde otomatik olarak yazılı Deniz Güvenlik Bilgisi (MSI-Marine Safety Information) almalarını sağlar. Küresel Deniz Güvenlik ve Zor Durum Sistemi'ne bağlı olarak Navtex kıyı suları (sahilden 300-400 mil açığa kadar) için MSI yayını yapar.
Navtex, MF yani orta dalga boyu frekansından yayın yapar. Yaklaşık 400 deniz mili (740 km) mesafeye kadar yayın gönderilebilmektedir. Aynı zamanda GMDSS biriminin (Küresel Denizde Tehlike ve Emniyet Sistemini) de bir parçasıdır.

TÜRK DENİZLERİNDE NAVTEX
Türk karasularında Navtex mesaj ve seyir duyuruları, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı Seyir, Hidrografi ve Oşiongrafi Dairesi Başkanlığı tarafından Antalya, Samsun, İstanbul ve İzmir yayın istasyonlarından yapılmaktadır. Seyir duyuruları Sivil-Askeri tüm Gemi ve Tekneler için bağlayıcı niteliktedir. bu duyurular aynı zamanda Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü Web sitesinde de yayınlanarak denizcilerin güvenli seyirleri garanti edilmektedir. Gemilerde ve teknelerde, mevcut yayınları almaları için Navtex cihazı bulunmalıdır. Navtex, 4 saatte bir yayın yapar. 10 dakikadan fazla yayın yapılamaz.
NAVTEX MESAJ FORMATI
Navtex mesajları yayın için Binary kodlama sistemini kullanmaktadır. Bütün Navtex mesajları, mesajın başlangıcını belirten ZCZC harfleriyle başlar. Mesaj B1, B2, B3, B4 serileri kapsamında 4 karakterle devam eder.
B1 Karakteri: İstasyon adını ifade eden harf bulunur.
B2 Karakteri: Gönderilen mesajın içeriğini belirten harf bulunur.
B3, B4 Karakterleri: Mesajın sıra numarasını belirtir.
GEMİLERDE NAVTEX OLMASININ AVANTAJLARI
Navtex bir tür ekstra sigorta ve gönül rahatlığı sağlayan bir yardımdır. Kıyıdan 200 ila 400 deniz mili açıkta seyreden gemiler için seyir uyarılarını, meteorolojik uyarıları, arama kurtarma bilgilerini ve diğer verileri izlemenin çok uygun bir yoludur. Böylelikle ilgili navigasyon ve hava durumu ile ilgili bilgileri gerçek zamanlı olarak sağlar. Navtex alıcısı mesajları otomatik olarak aldığından oldukça kullanıcı dostudur. Vardiya görevlisinin onu düzenli olarak izlemesi veya belirli bir zamanda fiziksel olarak bulunması gerekmez. Alıcının yeniden ayarlanmasına da gerek yoktur. Bu sadece zaman kazandırmakla kalmaz, aynı zamanda bir memurun köprüde dikkatinin dağılmasını da önler. Navtex alıcısından alınan bilgilerle, geminin güvenliği için gerektiği şekilde geçiş planı değiştirilebilir. Bir nöbetçi görevlisi, civardaki herhangi bir tehlike uyarısına katılabilir. Ayrıca beklenen hava durumunun farkındadır ve buna göre plan yapabilir. Böylelikle bir Navtex, köprü seyir ekipmanlarının ayrılmaz bir parçasını oluşturur.




Comments

Popular posts from this blog

"Altın Madeni’nde Siyanürle Altın Aranıyor" iddiası..

Akdeniz’in Hidrokarbon Potansiyeli

Yörükler-1 kuyusu kuru kuyu olma ihtimali riski çok yüksek