TPAO'nun sondaj filosu

2008 yılında sondaj gemisi alınmak istendi 2018 yılında alınması mümkün oldu. 10 yıl kaybettik. Neden? Dost gibi gelip, hamlemizi engelleyen iki ABD’li jeofizikci, onların arkasındaki güçler ve yerli işbirlikçiler yüzünden. Kim vardı o kirli güçler içinde? Olayların gelişme tarihlere dikkatli bakarsanız hemen anlayacaksınız. Mart 2008 yılında FETÖ kumpası ile çok sayıda yurtsever göz altına alınmaya başlandı. Sonraki aylarda ordumuzun birçok subayı gözaltına alındı. Ordumuz zayıflatılmaya çalışıldı. Yurtseverler Mart 2014 tarihine kadar parmaklıklar arkasında kaldılar.
15-16 Temmuz 2016 Darbesini yapanlardan iki üst rütbeli subay 2008 yılları sonrasında sondaj gemisi alınmasını engelleyen kişiler arasındaydı. Katıldıkları toplantılarda sürekli bahaneler üreterek; "Doğu Akdeniz'de ne işimiz var?
Bu gerginliğe ne gerek var; "X ülke ne der? Y ülke ne der? Gemimiz mi var? Paramız yok" gibi milli olmayan görüşlerle engelleme çabalarında başarılı oldular. Söz konusu kişilerin 15 Temmuz darbe girişimine katıldıkları gerekçesiyle tutuklandılar. Engelleme 15-16 Temmuz 2016 hain ayaklanmasına kadar devam etti. Bu tarihten sonra FETÖ ve arkasındaki yabancı ve yerli işbirlikçilerinin ülkemizdeki uzantılarının gücü önemli ölçüde kırıldı.
Dönemin Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Sayın Berat Albayrak Deniz sondaj gemisi alımı projesini tekrar hayata geçirdi ve 2017 yılı sonlarında Güney Köre yapımı Deepsea Metro II adlı sondaj gemisi yola çıktı 1 Ocak 2018’de Kocaeli’ne ulaşarak Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı envanterine katıldı ve Fatih adıyla Türkiye'nin ilk sondaj gemisi oldu. Türkiye'nin ilk milli sondaj gemisi Fatih, bugün büyük bir başarıyla tekrar gündemde, görevini sürdürüyor.
Sonraki yıllarda Yavuz, Kanuni ve Abdülhamit Han adı verilen 3 Deniz sondaj gemisi daha TPAO envanterine alındı. Gemilerimiz Karadeniz ve Doğu Akdeniz’de hiçbir ülkeye bağımlı olmadan sondajlarını yaptı ve bundan sonra da yapmaya devam edecekler. Sondaj gemilerimiz olmasaydı, hiçbir zaman özellikle Doğu Akdeniz'de Batılılar bize deniz sondajı yapmamız için tek bir gemi dahi kiralama fırsatı vermezlerdi.
Fatih sondaj gemisi; Türkiye’nin ilk yerli sondaj gemisi olma özelliğine sahip. 229 metre boyunda. 12 bin 200 metre derinlikte çok yüksek basınç altında deniz sondajı yapabilme becerisine sahip ve aktif konumlanma teknolojisiyle donatıldı. Çift kuleli tasarımı sayesinde eş zamanlı 2 sondaj operasyonunu daha hızlı ve ekonomik sürdürebilmekte, deniz tabanını gözetleyebilen ve gerektiğinde hidrotermik operasyonlar yapabilen; uzaktan kumanda edilebilir iki su altı robotik denizaltı aracı bünyesinde bulunduruyor. (TPAO gemiyi 2017 yılında 200 milyon dolar bedel ile işletme haklarıyla birlikte satın almıştır)
Yavuz sondaj gemisi; 6. nesil ultra derin deniz sondaj gemisi. Yaklaşık 230 metre uzunluğa ve 36 metre genişliğe sahip, Sondaj kulesinin yüksekliği deniz seviyesinden yaklaşık 103 metre. Yani Galata Kulesi’nden yaklaşık 36 metre daha uzun. 12 bin 200 metre derinliğe kadar çok yüksek basınç altında dahi sondaj yapabiliyor. Dinamik Pozisyonlama sistemiyle 6 metreye ulaşan dalgalarda dahi sondaja devam edebiliyor. Yavuz çift kuleli tasarımla hem asıl hem yardımcı işlerin yapılabildiği eş zamanlı operasyona imkan sağlıyor. Her iki kule de sondaj ekipmanları ile donatıldı, böylece operasyon gücü ikiye katladı.( (TPAO gemiyi 2018 yılında 260 milyon dolar bedel ile işletme haklarıyla birlikte satın almıştır)
Kanuni sondaj gemisi; Türkiye’nin üçüncü sondaj gemisi olan Kanuni’nin yapımı 2012’de Güney Kore’de tamamlandı. 2020’de TPAO tarafından 37,5 milyon dolar karşılığında satın alındı. 11 bin 400 metre derinliğe ve Maksimum 3000 metre derin sularda sondaj açabilme kapasitesine sahip. Kanuni altıncı nesil ultra deniz sondaj gemisi olarak da biliniyor.
Abdülhamid Han sondaj gemisi; Abdülhamid Han, Fatih, Kanuni ve Yavuz'un ardından Türkiye'nin dördüncü sondaj gemisi olma özelliğini taşıyor. Fatih, Kanuni, Yavuz gemilerinden sonra filoya katılan 4. gemi. 238 metre uzunluk, 42 metre genişliğe sahip. Kule yüksekliği 104 metre. 200 kişilik mürettebata sahip. Maksimum sondaj derinliği 12 bin 200 metre. Maksimum derin su operasyon derinliği 3.600 metre. Ağırlık 68.000 GT. Aktif konumlandırma sistemi MPD sistemi ile donatılmış. Sınıfındaki 5 gemiden biri, 7. nesil üstün teknolojilerle donatılmış. Çift kule ve 2 ekstra güvenli 7 ram BOP sistemi var. İki kulesi dalga sönümleme amaçlı CMC sistemi ile donatılmış. Kasım 2021'de Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) tarafından Daewoo'dan 180 milyon Amerikan doları karşılığında satın alındı.

Comments

Popular posts from this blog

"Altın Madeni’nde Siyanürle Altın Aranıyor" iddiası..

Akdeniz’in Hidrokarbon Potansiyeli

Yörükler-1 kuyusu kuru kuyu olma ihtimali riski çok yüksek