Doğu Akdeniz gazı rekabetci olabilir mi?

Evet, yeni bir merkezin hizmet verdiği bölgesel bir koridorun aşamalı konuşlandırılması yoluyla olabilir. Kuyudan pazara kadar bir doğal gaz zincirinin ekonomik değerini belirleyen faktörlerin çoğu, hükümetin etkisinin ötesindedir. Gaz kaynaklarının niteliği ve niceliği, coğrafi konumu, küresel gaz fiyatları ve fiyatların oynaklığını etkileyen faktörler örnek olarak verilebilir.
Ancak hükümetler, ekonomik değeri belirlemede önemli bir faktör olan politika belirleme gücüne sahiptir. Maliye politikaları bariz bir örnektir; diğerleri, tekelci uygulamaları önlemeye, altyapının verimli kullanımı yoluyla maliyetleri mümkün olduğunca düşük tutmaya ve yatırımcıların teknik olmayan risklerini en aza indirmeye yönelik politikalar içerir. Gaz zincirinin sınırları aşmak zorunda kalacağı Doğu Akdeniz örneğinde, Doğu Akdeniz Gaz Forumu'nun rolü, maliyetleri ve riskleri azaltmayı, yatırımcıları çekmeyi ve bölgenin gazının piyasadaki rekabet gücünü artırmayı amaçlayan hükümetler arası işbirliğini artırmaktır.
Bu rolü, hükümetler arası anlaşmalar geliştirerek yerine getirecektir.
Sınır ötesi düzenleyici rejimleri uyumlu hale getirmek, bölgesel altyapıyı paylaşmak, gaz tedarik sözleşmelerine ilişkin ödemeler ve tahkim ve garantili mekanizmalar sağlamak.
Son gaz keşifleri, kaynak tabanını sağlamlaştırmak ve Mısır, İsrail ve Ürdün'de hâlihazırda mevcut olan altyapının ötesine geçerek komşu ülkelere ve Avrupa'ya gaz ihraç etmek için yeterli ölçek sağlamak için büyük bir fırsat sunuyor.
Yine de genişleyen ticaret, biri arzla, ikincisi taleple ilgili olmak üzere iki yönden gelen ekonomik ters rüzgarlarla karşı karşıyadır: düşük maliyetli boru hattı doğudan ithalat ve artan sıvılaştırılmış doğal gaz arzı, özellikle Amerika Birleşik Devletleri'nden agresif bir şekilde fiyatlandırılan kaya gazı ve Avrupa karbon-nötr bir politika izledikçe talep artışının yumuşaması. 2050 yılına kadar enerji sistemi bunları aşmak için daha fazla yatırımı gerekçelendirmek için birimler kuyudaki Doğu Akdeniz gazının başa baş fiyatları kuyu başı milyon İngiliz termal başına 1,5–3 $ aralığında olması gerekir.
Doğu Akdeniz gazını uluslararası pazarlara taşımak için birkaç senaryo değerlendirildi. Her birinin kendine göre fırsatları ve zorlukları olduğu için, Doğu Akdeniz Gaz Forumu ve ulusal politika yapıcıların tedarik maliyetini rekabetçi seviyelerde tutarken aşamalar halinde genişletilebilecek bir bölgesel koridor planlamaya başlamaları gerekecek.
Açık deniz altyapısının çoğu yukarı akış, orta akış özel sektör tarafından yapılabilir ve yapılmalıdır. Uygun hükümet aracılığıyla kolaylaştırılan gerekli yatırımlar ve politikalar, Özel ve kamu paydaşlarının halihazırda Doğu Akdeniz Gaz Forumu 'nun Gaz Endüstrisi Danışma Komitesi bünyesinde birlikte çalışmak, gerekli işbirliği için önemli bir adım olacak.
Doğu Akdeniz Gaz Forumu'na üye ülkeleri tarihsel olarak
gaz ithalatçıları ortalama olarak, 6.5 milyar ayakküp doğal gaz günlük olarak özellikle Mısır tarafından ve İtalya, boru hatları ve LNG sevkiyatları yoluyla ithal edilmektedir. Bu talep 2040'ta %40 artarak 20 milyar ayakküpe çıkacağı tahmin ediliyor, büyük ölçüde Mısır, Yunanistan ve İtalya'daki talep tarafından yönlendirilmektedir.
2040'ta yenilenebilir enerjiye, gaz talebine hızlandırılmış geçiş senaryosu yine de 17 milyar ayakküp/günde olacaktır.
Bölgedeki son gaz keşifleriyle birlikte yıllık zirve 2028'e kadar 13,4 milyar ayakküp/günde arz bölgenin talebi öngörülmektedir. Bölgesel kendi kendine yeterliliğe geçiş mevcut altyapı ve yedeklerin daha verimli kullanılmasını gerektirecektir.
Ek olarak gaz boru hatları ve LNG ihracat tesisleri gibi kapasite
gelecek vaat eden keşiflerden para kazanmak için bazı yeni yatırımlara
Kıbrıs. Ancak sonunda, bağlantı kurmak için yeni boru hatlarına ihtiyaç duyulacaktır.
Mevcut altyapıya en uygun maliyetli şekilde yeni alanlar, Doğu Akdeniz bölgesi için bir gaz merkezi gelişebilir. Mısır'ın iç kuvvetlerinin gücüne dayalı olarak Mısır'ın kuzey kıyısı gaz talebi ve komşu ülkelerden gelen tedarikleri işlemek için nakliye, işleme ve ihracat altyapısını kullanma olasılığı var. Ancak Mısır'ın yeni merkezin merkezi haline gelmesi için, ülke gösterdiği inisiyatifi ikiye katlamak zorunda kalacak gaz piyasasını rekabetçi ticarete açarak Doğu Akdeniz Gaz Forumu içinde fiyat keşfi için gerekli koşullar bu yönde adımlar atılmalı;
(i) kademeli olarak enerji sübvansiyonlarının sürdürülebilir reformu
piyasaya sabitlenmiş fiyatları tanıtma;
(ii) şirketleşme, açık hesap verebilirlik, operasyonel verimlilik ve finansal uygulanabilirlik elde etmek için devlete ait işletmelerin yeniden yapılandırılması;
(iii) EGAS'ın satış tekelinin aşamalı olarak kaldırılması;
(iv) düzenleyici GASREG tarafından etkin piyasa gözetimi;
(v) gaz nakliye şirketi GASCO'nun bağımsız bir ulaşım sistemi operatörüne dönüştürülmesi;
(vi) Doğu Akdeniz gazı iç piyasalara getirmek için ulusal gaz şebekesinin kapasitesinin genişletilmesi
Görünüm nedir?
Bölgesel kendi kendine yeterlilik, gelişmiş bölgesel istikrar ve dış ihracat pazarlarının hepsi elini altında olabilir.Ancak orta vadede her iki hedefe de ulaşmak, bölgesel işbirliğine bağlı olan daha fazla başarılı keşfe bağlı olacaktır. Acil zorluk, bölgenin gaz kaynaklarının rekabetçi olabileceği pazarlar bulmaktır. Doğu Akdeniz Gaz Forumu ve üye hükümetler, elverişli politikalar, risk azaltma önlemleri ve paylaşılan altyapı yoluyla bu görevi kolaylaştırabilir.
Daha da ötesinde, Doğu Akdeniz Gaz Forumu bölgesine kendi kendine yeterlilik getirmek ve ötesindeki pazarlarda rekabet etmek için gereken maliyet sinerjilerini sağlamak için keşif, talep toplama ve yeni ihracat altyapısı için politika ve düzenleyici destek konularında bölgesel işbirliği temel olacaktır. Bu arada, yeni merkezin temsil ettiği genişletilmiş ekonomik bağlar, bölgenin ve Avrupa'nın enerji güvenliğini artırmanın yanı sıra bölgede istikrarı artıracaktır.






Comments

Popular posts from this blog

"Altın Madeni’nde Siyanürle Altın Aranıyor" iddiası..

Akdeniz’in Hidrokarbon Potansiyeli

Yörükler-1 kuyusu kuru kuyu olma ihtimali riski çok yüksek